martes, 16 de abril de 2013

Cinquè conte. EL PASTOR. Pàg. 164-192.



Descriu que és un pastor propi de l’Empordà, en general. El pastor és aquell humà més odiat, que ama les seves terres per damunt de la seva vida i la dels altres. És un diable del camp, un tirà, amb una ment plana, una mirada dura i horrible (fa por). Mataria a qualsevol persona que se li posés davant, fos qui fos, li dóna absolutament igual. Utilitza el ganivet i un revòlver per amenaçar i espantar a qui el respon. S’emporta, amb l’ajuda d’un gos que pensa com l’amo, a la seva ramada a on vulgui, fins i tot, s’ubica en propietats privades, on els animals del pastor arrasen amb tot el que veuen. Si l’amo d’aquella propietat es queixa contínuament, el pastor es veurà obligat a treure el seu revòlver. Va destruint tot el que veu amb una gran serenitat i un caràcter impertorbable.
S’explica la història d’un pastor, dividida en tres parts:
I.
Tracta sobre la vida del 1. Ton un pastor que porta barretina, camisa, calces de vellut i espardenyes, i amb les mans darrera l’esquena fumant un puro. És un home molt treballador que conserva perfectament les seves terres, sent l’enveja de la resta de pagesos. Adora una de les seves terres: el Camp de les Saules (la nineta dels seus ulls, com el pagès diu). Estimava les terres més que a la 2. seva dona (la Rosa), a 3. la neboda i al cel que li toqués quan morís junts.

Tenia por que les seves terres perdessin qualitat i prestigi després de la seva mort. No sabia qui heretaria les terres (una de les opcions seria l’home de la neboda), però que qualsevol persona no ho podia fer millor que ell. Patiria per les terres després de la seva mort.

També, a la seva dona se li va diagnosticar el tifus i el Ton estava preparant la mort de la seva parella, que finalment no va morir. El Ton volia enterrar a la Rosa al camp, a una de les seves terres però el rector no li va deixar. El Ton estava obligat a enterrar-la al cementiri.

Després, va passar un fet molt important per al Ton. Quan tenia temps lliure visitava el seu camp perfecte: el Camp de les Saules. Quan va intentar obrir la porta no podia, l’havien forçat. Algú hi havia entrar. Quan va entrar va veure trepitjades petites per tot arreu. Les faveres, el blat i les saules havien estat menjades o robades per algun animal. El camp feia llàstima.

Arribà a sa casa per agafar figues i va comprar hams (eines que serviria com a trampa pels animals). Tornà al camp i es va posar a clavar les trampes per tot el camp de les saules.

Al retornar a casa, la Rosa li preguntà d’on venia. Va posar una excusa: li va dir que venia del camp (el de les Freixedes, un altre que tenia més lluny) de treure-hi uns quants cargols que molestaven. Així es va quedar la conversació.

II.
4. En Nasi, un pastor que vivia a Torre-roja. Era un home molt descarat, dur i que medita constantment mentre passeja amb la seva ramada d’ovelles. Té un gos, el Moro, un gos obedient a les decisions de l’amo, que dirigeix a la manada i creant pànic i por entre les ovelles. Si el gos no feia bé el seu treball, l’amo li llençava pedres des de d’on el Nasi estigués o li donava cops de peu si es trobava a prop.

El Nasi, meditava un dia qualsevol, sobre els seu problemes, passejant a les ovelles. Pensava en els problemes i expectatives de futur que ell té, les quals són escasses ja que té molts obstacles com el benefici que treu dels seus animals. Els problemes són greus: està acusat constantment per amos de terres o també secretaris per fer alguna il·legalitat amb les seves ovelles. Havia de pagar diners miserables com a multes de les acusacions. Al Nasi, aquestes amenaces no li afectaven perquè estava acostumat. La única que l’afectava de veritat era la que li feia 5. el de la Torrentera, el qual tenia connexió i simpatia amb el cacic de la zona, per tant, era un home que tenia la prioritat (i una mica de poder) si s’ocasionava algun problema amb algú del poble, com va ser el cas amb 6. En Jepet: van discutir sobre un tros de camp que un dels dos havia ocupat quan era propietat de l’altre; pel poder del de la Torrentera, en Jepet va anar a la preó de Girona obligat, encara que tingués raó.

Un dia, amb la seva ramada i l’ajuda del Moro, es va trobar al de la Torrentera i la seva gossa. L’home poderós portava una escopeta de caçador (se suposa que el de la Torrentera és caçador). No s’avenien molt bé. El Nasi va cridar al seu gos per dir-li que anés a per la gossa, per intentar-la matar i no era la primera vegada que el Moro la intentava assassinar. Va començar la lluita entre els gossos, la va guanyar la gossa del caçador. El Moro va quedar-se quasi mort al terra, tenia moltes ferides. Acabada la lluita, els amos es van mirar. El caçador apuntava al Nasi amb la seva escopeta i li va amenaçar que si es movia, estaria mort. El Nasi es va quedar aturat perquè tenia les de perdre. Poc després, el de la Torrentera baixà l’escopeta i marxà. Quan ja estava gaire lluny perquè no li escoltés, el Nasi sentia un odi insuperable i va ajudar al seu gos, abatut al terra. L’odi i la ràbia que tenia aquell moment l’amo feia tremolar al gos.

El Moro s’aixecà i els dos juntament amb les ovelles van reprendre el camí fins arribar al Camp de les Saules, el camp amat pel Ton. Les ovelles van acabar amb tot lo que van veure. Després, van a anar a altres camps dels costats. Aquell dia, el Nasi va deixar fer a les seves ovelles i volia destruir tot més que mai. La destrucció era necessària per viure, i la feia servir per estalviar diners o com a revenja.

S’entornà de nit cap a Torre-roja. Algunes de les ovelles van quedar ferides pel camí, les qual serien executades el dia següent. Arribà al poble i entrà a la cort (la casa) amb el cap baix i una mirada dura. Sopà i després s’estirà al llit amb la roba de pastor. Tenia un pla: quan ja tots els de la cort dormien, va sortir per la finestra i sense fer soroll, va fugir de la casa.

III.
Es torna a la vida del Ton. Ell que havia tornat a casa després de posar les trampes, estava sopant una mica nerviós ja que les seves terres perfectes i estimades havien estat malifetes per algun tirà, portava vint anys conreant i mai li havia passat allò. La seva dona, la Rosa, ho va notar. Quan va terminar, se’n va anar de casa per observar qui era el tirà o els animals que van entrar al Camp de les Saules. Va dir a les noies que anava a veure a 6. en Ferriol carreter i de pas a 7. en Perot per vendre’ls a ells faves que el Ton conreava, però era una excusa i, tot i que no s’ho van creure del tot, li van deixar anar per submissió a l’home i es van anar a dormir.

Caminava tranquil·lament per camins obscurs perquè ningú el veiés i arribà al camp. Es fixà que hi havia senyals que algú hi havia entrat una altra vegada. Va seguir el rastre de les figues, que ja no estaven enganxades als hams perquè aquell intrús les havia agafat fins que va veure que una de les figues no havia sigut agafada. De sobte, un noi jove va aparèixer davant seu. Era el Nasi, el pastor que havia fugit de la cort hores abans i havia anat a aquell mateix camp. El Nasi sabia el que feia i pot ser sabia que el Ton aniria aquella nit. Volia matar al Ton per la ràbia provocada pel de la Torrentera i també per les trampes que el pagès li havia posat per intentar atrapar al tirà. La trampa del Ton no havia funcionat gaire bé.

Va començar la lluita entre els dos. Rodolaven pel terra, abraçats. El Ton li donava cops al cap, el Nasi agenollat sobre el pit de l’altre. El Ton estava a sota i el Nasi a dalt. El Ton reaccionà que va fer mal al Nasi però finalment el pastor va treure el ganivet i se li clavà sota les costelles. El Ton va caure mort ràpidament.

A més, el Nasi li introduí les figues que ell havia agafat a la boca del pagès. El pastor es posà de peu i se’n recordà que una grup de jornalers l’havia vist quan va entrar aquell matí amb la manada, sent una prova en contra d’ell per haver assassinat al Ton. El Nasi no volia ser descobert i, per tant, va cobrir la sang que hi havia escampada pel sòl, va llençar ben lluny les figues que hi havia a prop, agafà el cos mort del Ton i s’ho emportà al riu. Allà, al riu, va lligar el cos del Ton a una pedra gran per submergir-lo i el va llençar a l’aigua. El Nasi se n’anà al seu poble, sense dir res. Mai més es va saber del pobre Ton ni qui va ser el seu assassí.

No hay comentarios:

Publicar un comentario